Bag engrosvirksomheden The Trade Company står iværksætter og forretningsmand Søren Bælum. Søren har startet flere succesfulde virksomheder, siden han som teenager begyndte at interesse sig for iværksætteri. Inden Søren var blevet student, havde den unge ildsjæl allerede to butikker, en webshop i millionklassen samt en IVÆKST-pris under bæltet. Søren Bælum har for alvor slået sit navn fast indenfor iværksætteri.
Tidligt forretningstalent
For Søren Bælum var iværksætteri og forretningssans et talent, der viste sig i en tidlig alder. Allerede på efterskolen handlede Søren med smykker, som han opkøbte på nettet og solgte videre til sin klassekammerater.
Senere blev det iPhone-reparationer, som den iderige Søren kastede sig over. Et foretagende, der hurtigt gik fra Sørens ungdomsværelse til fysiske butikker i både Varde og Fredericia.
Millionomsætning i gymnasiet
Men det var da Søren fik ideen om at sælge dyr champagnen til private, diskoteker og forhandlere, at hans iværksættereventyr for alvor tog fart. Webshoppen døbte Søren DeluxLife.dk, og inden året var omme, havde forretningen omsat for en million kroner. Da gik Søren stadig på Handelsskolen i Aarhus.
Prisvindende iværksætter
Søren Bælums store succes med DeluxeLife.dk gik ikke ubemærket hen. Mindre end et år efter Søren startede virksomheden, havde han både omsat for en million kroner og vundet IVÆKST-prisen i kategorien Årets Unge Håb.
Prisen uddeles til unge iværksættere, der med deres tidligere succes og kreativitet vurderes til at have en lovende fremtid inden for iværksætteri foran sig. IVÆKST-prisen forudanelse var korrekt og i dag, 8 år senere, har Søren Bælum en lang række af succesfulde virksomheder under sit bælte.
The Trade Company ApS
I dag har Søren Bælum fokus på sin virksomhed The Trade Company ApS, som hans stiftede tilbage i 2014. The Trade Company beskæftiger sig med engroshandel og har base i Aarhus.
Presseomtale
Søren Bælums succes som iværksætter er ikke gået ubemærket hen. Den unge vestjyde med det store forretningstalent har fanget mediernes interesse, og Søren optræder jævnligt i artikler, podcasts og radio. Herunder ses et udvalg af Søren Bælums presseomtale.
Omtale i B.T.
Omtale i Fredericia Dagblad
Omtale i Ugeavisen.dk
“20-årig champagne-importør: Sådan tjente jeg min første million”
Da Søren Bælum som 18-årig besluttede sig for at satse alt på en drøm om at sælge luksus-champagne, havde han allerede nogen erfaring med virksomhedsdrift. Han havde nemlig startet virksomheden iPhone-reparation med en kammerat, der allerede havde to fysiske butikker i Varde og Fredericia.
Men det var drømmen om en mere eksklusiv virksomhed, der fik Søren til at gå all-in og spendere alle konfirmationspengene på en palle fin fransk champagne af mærket Möet & Chandon. En palle til 65.000 kr.
“Min far kunne stadig følge med i mine konti. Han spurgte, hvor mine konfirmationspenge var blevet af, og så sagde jeg, at han jo lige kunne prøve at kigge ude i laden. De omkring 80 flasker var lige blevet leveret. Min far var helt ude af den. Han kunne ikke forestille sig, hvordan nogen ville give 500-1000 kroner for en flaske bobler,” har Søren Bælum tidligere udtalt.
Men det viste sig, at Sørens satsning og ide om, at der var et marked for dyr champage i lokalområdet, havde været den helt rette. Flaskerne blev hurtigt udsolgt, og Søren Bælum måtte hurtigt indkøbe et nyt parti. Søren brugte særligt annoncer på de sociale medier til at nå ud til potentielle kunder.
“Jeg ville kombinere folks fester i byen med, hvad de viser på sociale medier. Jeg startede med at kalde konceptet billigchampagne.dk, men fandt hurtigt ud af, at det ikke var det, folk ville forbindes med. Så jeg ændrede konceptet til noget mere luksuriøst, og så begyndte kunder hurtigt at poste op til deres forfester med noget a la ‘fuck hvor fedt, jeg har lige fået den her ind af døren’,” – Søren Bælum om det populære koncept, der skabte hans millionforretning.
»Jeg ville kombinere folks fester i byen med, hvad de viser på sociale medier. Jeg startede med at kalde konceptet billigchampagne.dk, men fandt hurtigt ud af, det ikke var det, folk ville forbindes med. Så jeg ændrede konceptet til noget mere luksuriøst, og så begyndte kunder hurtigt at poste op til deres forfester med noget a la ’fuck hvor fedt, jeg har lige fået den her pakke ind af døren',«